Sunday 20 August 2017

Hukum forex di arab saudi


Muzakarah JAKIM Berkenaan Hukum Forex Trading Zaharuddin Abd Rahman Setelah berhempas pulas melayan sebahagian bantahan, komentar dan tidak puas hati pedagang matawang asing (Forex Trader) sejak tahun 2008, iaitu sejak dari awal saya memberikan kajian ringkas yang dipaparkan di web ini, boleh dirujuk tersebut Di link berikut: - Saya bersyukur kerana semalam telah terjaga satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Syariah, ulama, ahli ekonomi, bankir dan peguam. Tiga kertas kerja dibentangkan. Kertas kerja pula yang disediakan oleh individu sebaliknya dibuat secara berkumpulan. Ini berarti kertas kerja yang wajar diberikan lebih kredit kerana adalah buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding dengan kajian dan pandangan dari seorang individu. Bukan itu saja, malah kumpulan pengkaji juga sudah mencuba sendiri berdagang lewat salah satu platform forex untuk kejelasan kejelasan maksimal sebelum sebarang hukum. Selain itu, mereka juga sudah bertemu dengan penyedia platform FOREX itu sendiri di samping beberapa siri temubual dengan pedagang FOREX yang berpengalaman. Justeru, saya kira, perdagang FOREX tidak boleh sama-sama mempertikaikan kefahaman para pengkaji kerana mereka hanya lebih dari sekedar pengalaman, tambahan pula penyelidik juga menrima informasi rasmi dari pihak Bank Negara Malaysia selaku regulator. Hasil dari kajian kumpulan pengkaji pertama yang dianggotai oleh Prof. Madya Dr. Muhammad Bin Som, Dr. Marjan Muhammad, Ust Luqmanul Hakim Hussain, En. Wan Norhaziki Wan Abdul Halim. Kesimpulannya mereka mencatatkan seperti berikut: - 1. Spot forex yang dilakukan oleh individu melalui platform internet agak berbeza konsep futur yang sedang di peringkat antar bank. Dari satu sudut, ia dibuat berdasarkan spot forex dari segi harga lani (nilai spot), dan dari segi penyelesaian ia tidak berlaku menurut T2. Malah penyelesaian tidak akan berlaku tidak tergantung posisi yang dibukanya. Namun, dari sudut yang lain, spot forex dilihat lebih mirip dengan forward forex, kerana apa adanya pedagang mata, tidak akan dapat memiliki matawang yang dibelinya. Memenuhi, pedagang akan menikmatinya setelah dia menjualnya semula ke broker pada waktu hadapan. Apa yang membezakan spot forex oleh individu dengan forward forex lah tingkat tukaran matawang masa depan adalah tetap iaitu harga yang dipersyaratkan pada tarikh transaksi, manakala kadar tukaran matawang di spot forex tidak tetap, naik turun harga pasaran matawang yang didagangkan. 2. Kerajaan Malaysia tidak mengiktiraf sebarang urusniaga matawang asing yang dibuat melalui saluran-saluran yang tidak sah. Malah, ada peruntukan perundangan yang jelas berhubung larangan tersebut, iaitu melalui Seksyen 3 (1) dan Seksyen 4 (1), (2) dan (3) Akta Kawalan Pertukaran Wang (AKPW) 1953. Mana-mana individu yang sama persis berurus niaga Matawang asing, kecuali setelah mendapat pengakuan Pengawal Pertukaran Asing, iaitu Gabenor Bank Negara Malaysia. 3. Berdasarkan beberapa isu syariah yang diketengahkan termasuk isu qard leverage, riba al-nasiah rollover interest, qabd, jual matawang yang tiada dalam pegangan (qabd) dan spekulasi yang sedang melakukan perjudian, ternyata operasi spot forex secara online oleh individu tidak mengikut landasan sismio. Yang telah digariskan berhubung jualbeli matawang (teluk alSarf). Manakala satu kumpulan lagi datangnya dari Universiti Utara Malaysia yang dianggotai oleh Prof. Madya Dr Asmadi Mohd Naim, Dr. Hasniza Mohd Taib, Dr. Muhammad Nasri Hussain. Kertas mereka seperti berikut: - Berdasarkan perbincangan di atas, perdagangan forex online tidak dibenarkan oleh Syarak kerana adanya perkara-perkara yang menyalahi Syarak iaitu. saya. Pembelian wang tunai dilakukan secara. Ii. Sekiranya pembelian kredit itu ditakyifkan sebagai pemberi pinjaman oleh broker, perkara itu masih termasuk dalam aktiviti yang dilarangkan oleh Syarak kerana mengandungi unsur mendapat manfaat dari pinjaman, dan larangan mengumpulkan dan jual beli. aku aku aku. Menjual matawang secara menangguhkan penyerahan adalah dilarang oleh Syarak. Syarat qabd dalam majlis tidak wujud dalam transaksi ini. Keharusan untuk penyerahan (qabd) tidak boleh diaplikasi dalam urusniaga ini kerana tidak termasuk dalam konsep darurat untuk transaksi bonafide. Iv. Urusniaga broker secara online ini terdirii unsur bay al-najsy iaitu peniaga menawarkan harga bukan untuk memiliki matawang sebaliknya untuk memberi faedah kepada penjual melalui kenaikan harga. V. Urusniaga ini juga mengandungi ihtikar yang dilarang oleh Syarak. Vi. Urusniaga ini juga mengandungi unsur perjudian yang tergantung pada turun naik harga atau angka. Saya hanya berfungsi sebagai di majlis semalam. Secara keseluruhan hampir kesemua kesimpulan yang dibuat oleh kedua-dua kumpulan sama dengan kesimpulan yang telah saya simpulkan sejak tahun 2008 yang lalu, dengan itu, saya menyeru kepada semua pedagang matawang yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir kembali Demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut tercapai, pembaca boleh download kertas kerja mereka (yang belum meninggal selepas muzakarah) untuk bacaan asas. Sebarang pertanyaan bolehlah terus disampaikan kepada mereka. Zaharuddin Abd Rahman zaharuddin 1 Jun 2011 Saya bersyukur kerana semalam telah mengadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Syariah, ulama, ahli ekonomi, bankir dan peguam. Tiga kertas kerja dibentangkan. Kertas kerja pula yang disediakan oleh individu sebaliknya dibuat secara berkumpulan. Ini berarti kertas kerja yang wajar diberikan lebih kredit kerana adalah buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding dengan kajian dan pandangan dari seorang individu. Saya hanya berfungsi sebagai di majlis semalam. Secara keseluruhan hampir kesemua kesimpulan yang dibuat oleh kedua-dua kumpulan sama dengan kesimpulan yang telah saya simpulkan sejak tahun 2008 yang lalu, dengan itu, saya menyeru kepada semua pedagang matawang yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir kembali Demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut tercapai, pembaca boleh download kertas kerja mereka (yang belum meninggal selepas muzakarah) untuk bacaan asas. Sebarang topik bisalah terus disampaikan kepada mereka Tambahkan halaman ini ke situs Social Bookmarking favorit Anda More. Majlis Fatwa Kebangsaan: Hukum Pelaburan Forex Suzardi Maulan 16 Februari 2012 Pelaburan forex yang dibuat oleh individu di platform online internet adalah haram. Keputusan ini telah dibuat oleh muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan. Ini kerana muzakarah penjangkau mata uang asing oleh individu secara lani (individual spot forex) melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan rollover interest, pensyaratan jual beli dalam pemberian hutang melalui leverage, qabd yang tidak jelas kapan Transaksi mata uang, jual mata wang yang tiada dalam pegangan dan spekulasi yang sedang. Tuan dapat membaca fitur lanjutan seperti berikut: Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-98 yang bersidang pada 13-15 Februari 2012 telah membincangkan Hukum Perdagangan Pertukaran Matawang Asing oleh Individu Secara Lani (Melalui Spotfom Elektronik) . Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut: Setelah mendengar taklimat dan penjelasan dari kalangan akademisi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewangan Islam (ISRA) dan juga keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah beli bahawa mata uang asing (forex) oleh individu Lani (individual spot forex) melalui platfom elektronik adalah barang-barang yang berwarna-warni (iatu mata wang) dan dari sudut fiqhiyyah ia tertakluk di bawah hukum Bay al-Sarf yang perlu dipatuhi syarat-syarat umum jual beli dan syarat-syarat khusus untuk Bay al-Sarf Seperti berikut: Syarat-syarat umum jual beli: Pihak yang berakad mestilah memiliki kelayakan melakukan Kontrak (Ahliyyah al-Taaqud) Harga belian yang maulah diketahui dengan jelas oleh kedua-dua pihak yang berakad Item belian yang maulah suatu wujud dan dimiliki oleh pihak yang menjual Juga bisa diserahkan kepada pembeli Sighah akad yang maulah menunjukkan keredhaan kedua-dua hal Ihak, tidak ada unsur penempohan dan sighah ijab dan qabul mestilah bersepadanan dan menepati antara satu sama lain dari sudut ciri-ciri dan kadarnya. Syarat-syarat khusus Bay al-Sarf: Berlaku taqabbudh (penyerahan) antara kedua-dua item yang terlibat dalam platform forex sebelum kedua-dua pihak yang sedang berjalan transaksi berpisah kelas majlis akad Jual beli matawang yang harusnya ditawar lani dan tidak boleh berlaku sebarang penangguhan dan Akad jual beli al-sarf mesti bebas dari khiyar al-Syart. Selain memenuhi syarat-syarat tersebut, Muzakarah juga bisa digunakan untuk urusan perdagangan mata uang asing (forex) yang diberikanlah bebas dari sebarang unsur riba, elemen al-Salaf wa al-Bay (harga berlaku), unsur perjudian, gharar Yang berlebihan dan kezaliman atau eksploitasi. Berdasarkan kajian terperinci yang telah dilakukan, Muzakarah penjangkau mata uang asing oleh individu secara lani (individual spot forex) melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan bunga rollover, pensyaratan jual beli dalam menggunakan hutang melalui leverage, Qabd yang tidak jelas saat transaksi mata uang, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan dan spekulasi yang sedang. Selain itu ianya juga tidak sah dari sisi undang-undang Kerajaan Malaysia. Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa perdagangan mata mata wang asing (forex) oleh individu secara lani (individual spot forex) melalui platfom elektronik yang ada pada masa ini adalah haram kerana ia bercanggah dengan kehendak syarak dan juga tidak sah dari sisi undang-undang negara . Selaras dengan itu, umat Islam itu dilarang di dalam mata rantai wang seumpama ini. Muzakarah juga penuh bahawa keputusan yang diputuskan ini tidak terpakai ke atas urus niaga mata mata wang asing menerusi kaunter di pengurup wang berlesen dan urus niaga mata mata wang asing yang dikendalikan oleh institusi-institusi kewangan yang dilesenkan di bawah undang-undang Malaysia. Laporan akhbar mengenai Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan: KOTA BHARU: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan semalam put umat Islam haram mengamalkan sistem perniagaan arus wang asing. Pengerusi Jawatankuasanya, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, mengatakan ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui arus wang asing seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam. Hasil kajian jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan arus wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan bertentangan dengan hukum Islam. Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan sembuh bahawa umat Islam diharamkan untuk mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa fatwa kebangsaan Ke-98 di sini. Abdul Shukor mengatakan banyak hal yang meragukan mengenai perniagaan arus, oleh itu umat Islam tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatannya membabit penggunaan internet di kalangan individu, yang tidak untung rugi tidak menentu. Lain-lain jenis perniagaan mata wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan, kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, katanya. Dia mengatakan, keputusan lain yang turut terjemahkan dalam mesyuarat itu merupakan simbol Islam yang dibuat oleh simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium (SSPM) yang dimiliki Bank Simpanan Nasional (BSN). Katanya keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya lewat taklimat yang disampaikan oleh panel panel syariah bank negara pada muzakarah itu. BERNAMADani Camers pernah denger trading forex om Afandi Kusuma bolak balik jangan ambil sektor non riel (. Nyerempet haram) Dani Camers saya taya apa jawabnya apa Afandi Kusuma oh, jawabannya sudah satu langkah lagi ke depan Dani Camers memang pernah tw om Afandi Kusuma itu diatas sdh Di tulis bolak balik 13:20 Dani Camers lah, maksud dri non riel. Trus nyerempet haram itu apa om Afandi Kusuma ya trading forex itu: paling tidak syubhat, kalau tidak mau dibilang haram Dani Camers syubhat iku apa Afandi Kusuma mending trading, bekas bekas, motor bekas, sandal bekas. Syubhat adalah sesuatu hal yang dirasa kurang jelas antara halal atau haram Dani Camers syubhat iku apa ominta kurag jelas, bukankah Allah selalu tegas dan jelas dalam menentukan sebuah perkara om Afandi Kusuma Dari an-Nu8217man bin Basyir ra mengatakan: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: 8220Sesungguhnya halal itu jelas dan yang haram itupun jelas pula. Diantara kedua macam hal itu ada beberapahal yang syubhat (samar-samar). Sebagian besar manusia tidak bisa mengetahui dengan jelas apa-apa yang subhat itu. Barangsiapa yang menjaga dirinya dari perkara syubhat, maka ia telah melepaskan dirinya dari melakukan sesuatu yang mencemarkan agama sekaligus kehormatannya. Dan barang siapa yang telah jatuh dalam perkara syubhat, maka bisa-bisa jatuhlah dia dalam keindahanaman, selamat pagi penggembala yang menggembala di sekitar tempat yang terlarang, hampir saja ternaknya makan dari tempat larangan tadi. Ingatlah bahwasannya setiap raja itu memppunyai larangan-larangan. Ingatlah bahwasannya larangan-larangan Allah adalah apa-apa yang diharamkan oleh-Nya8221 (Muttafaq Alaih) Dani Camers jujur ​​om, kalau referensi nya Al-Quran sya langsung meng iyakan. Itu pun nanti perlu dibedah asbabun nudzul nya serta teks dan konteksnya kalau masalah hadist, di dalam sejarah di ceritakan bhwa Umar bin khatab di massa ke khalifahan nya semua hadist agr Al-Quran yg suci tdk tertukar dengan hadist. Dri situ perlu sangat sangat cermat untuk mengetahui mana hadis shahih dan mana yg tdak Afandi Kusuma hadist itu mutawatir. Intinya kan mudah. Kalau saat kita tutup dan untung, pasti ada yang rugi karena keuntungan kita itu. Jadi kan jual beli valentine itu Dani Camers loh, emang halal-haram yang baru saja dia ya om Afandi Kusuma ya .. makanya itu kalau masih ragu, berarti masuk syubhat sudah mata uang itu riba, jual belinya masuk judi lagi menurutku haram mending Jual mobil, jual rumah, gitu aja aku barusan jual air isi ulang galon, aku ambilkan dari depan rumah Dani Camers maaf om, aq mw tanya memang riba itu substansi nya gmn bank konvensional itu haram gk trus substansi judi itu gmn memang forex itu judi yah Afandi Kusuma Fatwa MUI: Transaksi SWAP suatu cara jual beli valas dengan harga jual valas yang sama dengan harga forward. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). 4. Transaksi OPSI yaitu. Untuk dijual yang tidak boleh dilakukan atas harga dan jangka waktu. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). Dani Camers kita beli mangga memang kita yakin kita di mal bolehkah diincipi spekulasi, kalau memang yang dia kerjakan se simple itu krna di dunia ini gk da sesuatu yg gak spaham masuk 0,000000001 persen Afandi Kusuma ya tidak apa kalau kamu mengqiaskan seperti itu .. Menurutku jauh beda ok, aku kasih tahu yang boleh (halal) untuk bisa saling dalam hal valas jual beli valas yang halal adalah dengan syarat tunai dan di tempat Dani Camers berarti jual beli online haram Afandi Kusuma kalau bukan valas boleh kredit dan boleh tidak ditempat Dani Camers kalau memakai legika jenengan yg diatas berarti kredit juga haram, kan swap Afandi Kusuma tidak. Beda urusannya Kalau soal karena spekulasi itu, menurut MUI, aku cuma copas saja Dani Camers khan ada proses biaya inap uang berarti khan swap om Afandi Kusuma tapi tuk tuk aja ya dibisniskan Dani Camers hehehehe sya pribadi gak pernah percaya dengan yg namanya MUI konteks indonesia Afandi Kusuma ya Tdk masalah .. kalau mnurut saya, kita ambil pendapat orangbadan untuk kita ambil dalil dan logikanya .. bukan hanya taklit Dani Camers kalau menurut saya kita punya Al-Qran dan sunnah Rasul kita punya logika sehat kita gunakan itu, pendapat orag lain hnya referen sbgai Bahan pertimbangan Afandi Kusuma beli valas boleh dan halal hanya jika kita memang perlu valuta itu mungkin karena mau perjalanan luar negeri, bayar utk beli barang dari luar negeri dll. Bukan jual beli valas itu yang dibisniskan. (Ini pendapat saya) apalagi dalam trading forex kita tahu, kalau kita untung, pasti ada yang rugi karena keutungan kita itu. Bener tidak Dani Camers mkasih pendapatnya om untung rugi dalam hidup itu sebuah konskwensi, asal gk bene prinsip tauhid dan merusak masyarakat scara makroo Afandi Kusuma iya tentu saja. Dalam trading forex kita tahu, kalau kita untung, pasti ada yang rugi karena keutungan kita itu. Bener tidak Dani Camers tergantung Trading forex melawan pasar atau melawan broker krn kalau melawan pasar itu sejenis kompetisi keuangan dunia. Allah suka orag2 yang ber kompetisi dalam kemajuan dunia Afandi Kusuma ok. Aku cuma menyampaikan Kalau tidak mau dibilang haram, pasti syubhat trading forex itu Dani Camers loh, aq blum pengen berhenti diskusi om aq gk mw Allah melaknat q mkanya lagi seru2 nya cari ini Afandi Kusuma sori, barusan aku tinggal beli makanan kucing coba kamu baca Al Quran tentang Riba, jual beli boleh, riba tdk boleh banyak orang bilang riba sama dengan jual beli masih dari Quran, sedekah boleh riba tidak boleh Dari belajar ku, ke berbagai guru mengenai masalah ini. Intinya, sektor riil halal, sektor non real haram masihkah kita belum bisa melihat politik indonesia ambruk. Afandi Kusuma Orang-orang yang makan (mengambil) riba174 tidak dapat berdiri bangun seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran (tekanan) penyakit gila175. Keadaan mereka yang demikian itu, adalah hal yang mereka katakan (berpendapat), sebenarnya jual beli itu sama dengan riba, maka Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. Orang-orang yang telah sampai mulai dari larangannya, lalu terus berhenti (dari mengambil riba), maka apa yang sudah diambilnya terlebih dahulu1717 (sebelum datang larangan) dan urusannya (terserah) kepada Allah. Orang yang kembali (mengambil riba), maka orang itu adalah penghuni-penghuni neraka mereka kekal di dalamnya. Afandi Kusuma (Q.2: 257). Karena mereka mengatakan (berpendapat), sebenarnya jual beli itu sama dengan riba, dan Allah.

No comments:

Post a Comment